Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016

“Όταν υπάρχουν υποδομές, υπάρχει προσβασιμότητα”


Το αυτονόητο δικαίωμα των ατόμων με αναπηρία να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στην πόλη τους κι εν προκειμένω, την αναγκαιότητα πρόσβασης κι εξυπηρέτησης στο παραλιακό μέτωπο της Ερμούπολης, των ατόμων που μετακινούνται με αναπηρικά αμαξίδια αναδεικνύει συμπολίτης μας, με φόντο τα νέα δεδομένα που έχει θέσει στο προσκήνιο το έργο της ανάπλασης.
Πέραν της όποιας αισθητικής και λειτουργικής αναβάθμισης έχει επιδιωχθεί με την υλοποίηση του έργου κατά μήκος του παραλιακού τμήματος της Ερμούπολης, τόσο στο χώρο του λιμένα, όσο και στη συνέχεια αυτού, στο προσκήνιο της εξέλιξης των εργασιών ανάπλασης, παρουσιάζονται και οι παρεμβάσεις για τη δημιουργία υποδομών που θα επιτρέπουν, αλλά και θα διευκολύνουν την πρόσβαση των ατόμων με κινητικά προβλήματα.
Εν έτει 2016 και δη, σε μία πόλη που επιζητά τη βελτίωση και την πρόοδό της, σε έναν τόπο όπως η Σύρος, που άλλωστε, θέλει να φημίζεται για τον πολιτισμό και τα κοινωνικά αντανακλαστικά του, δεν μπορεί παρά να θεωρείται δεδομένη η μέριμνα υλοποίησης των εν λόγω υποδομών με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε στην πράξη να επιτυγχάνεται ο ύψιστος στόχος.
Προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, ενήργησε και ο συμπολίτης μας, Νίκος Ρούσσος, ο οποίος μετακινείται με αναπηρικό αμαξίδιο και βιώνει στον απόλυτο βαθμό τις καθημερινές δυσκολίες σε επίπεδο προσβασιμότητας προκειμένου να αντεπεξέλθει στις επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις του, αποστέλλοντας επιστολή προς τον Δήμο Σύρου - Ερμούπολης, τις Τεχνικές Υπηρεσίες, αλλά και τον πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, στο περιεχόμενο της οποίας θίγει βασικά ζητήματα που εκτιμά ότι χρήζουν βελτίωσης και αλλαγών στο παραλιακό μέτωπο.
Επί αυτών των θεμάτων, φιλοξενούνται οι δηλώσεις – απαντήσεις του αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, Σταύρου Γουσγουνέλη και του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρη Κοσμά.
Προς αποφυγή παρερμηνειών, θα πρέπει να διευκρινισθεί πως, η παρούσα αναφορά περιορίζεται στην κατηγορία των ΑΜΕΑ με κινητικά προβλήματα λόγω της επιστολής που αποτέλεσε η αφορμή για να μιλήσει ο κ. Ρούσσος στην εφημερίδα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι, άλλες παρεμβάσεις που συνδέονται με το έργο της ανάπλασης και σχετίζονται με την προσβασιμότητα ΑΜΕΑ στην Ερμούπολη, δεν έχουν αναδειχθεί ή δεν θα αναδειχθούν στο μέλλον από την εφημερίδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα άλλωστε, αποτελεί και η αναφορά σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για τους οδηγούς όδευσης των ατόμων με προβλήματα όρασης.



Στα δάχτυλα του ενός χεριού οι θέσεις στάθμευσης ΑΜΕΑ
“Το έργο της ανάπλασης της παραλιακής οδού της Ερμούπολης φαίνεται να πλησιάζει στην ολοκλήρωσή του και με τα λύπης μου διαπιστώνω ότι οι προβλέψεις σε υποδομές προσβασιμότητας ΑΜΕΑ και εμποδιζόμενων ατόμων, δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων της Σύρου με κινητικά και άλλα προβλήματα υγείας” σημειώνει αρχικά ο κ. Ρούσσος προς τους παραλήπτες της επιστολής, προλογίζοντας τα δύο σημαντικά θέματα των θέσεων στάθμευσης ΑΜΕΑ και των ραμπών.
Προς επιβεβαίωση των λεγομένων του, επισημαίνει μάλιστα, πως, “Αρκεί και μόνο να λάβετε υπόψιν σας, το γεγονός ότι σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Συγκοινωνιών, στη Σύρο μόνο, έχουν χορηγηθεί εβδομήντα (70) κάρτες στάθμευσης σε θέσεις ΑΜΕΑ, χωρίς να υπολογίζεται ο αριθμός των ΑΜΕΑ και εμποδιζόμενων επισκεπτών κατά τις περιόδους των αργιών και των διακοπών”.
Όπως προσθέτει, αυτός ο αριθμός δεν μπορεί να καλυφθεί από τις λιγοστές θέσεις στάθμευσης που έχουν οριοθετηθεί κατά μήκος της παραλίας της Ερμούπολης αλλά και προς τη θέση “Νησάκι”, ζήτημα που καλεί τους αρμοδίους να το εξετάσουν επισταμένως βάσει των νέων δεδομένων που έχει “διαμορφώσει” η ανάπλαση. “Κι ενώ θα περίμενε κανείς, ειδικά κατά μήκος της παραλιακής οδού, από την Πυροσβεστική μέχρι την πλατεία Κανάρη, που οδηγεί στην αγορά και στο πολιτιστικό κέντρο της Ερμούπολης, ο αριθμός των προβλεπόμενων θέσεων στάθμευσης ΑΜΕΑ να αυξηθεί κατά τουλάχιστον τρεις (δηλαδή να γίνουν συνολικά οκτώ), αντ΄ αυτού, ο αριθμός των σχεδιαζόμενων θέσεων στάθμευσης ΑΜΕΑ μειώνεται από πέντε σε τέσσερις” αναφέρει στη συνέχεια, τονίζοντας μάλιστα πως, μία εκ των δύο θέσεων στάθμευσης πλησίον της προτομής του Κανάρη – στην είσοδο του πεζόδρομου – καταργείται. “Η θέση στάθμευσης ΑΜΕΑ στην πλατεία Κανάρη καταργήθηκε” πρόσθεσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας μάλιστα, πως, ο ορισμός νέων θέσεων στάθμευσης πρέπει να τεθεί στην πρώτη γραμμή, καθιστώντας σαφές δε, πως, οι εν λόγω χώροι πρέπει να έχουν το απαιτούμενο πλάτος, ώστε να εξυπηρετούνται απρόσκοπτα οι πολίτες με τα αναπηρικά αμαξίδια.
“Αυτές οι θέσεις θα πρέπει να είναι συγκεκριμένες για να μπορεί εκτός της στάθμευσης, να εισέλθει και να εξέλθει από το όχημά του ένας άνθρωπος που θα χρειαστεί να μεταφερθεί στο αναπηρικό αμαξίδιό του” διευκρίνισε, υπογραμμίζοντας παρακάτω, πως, “επιπλέον, δεν θα πρέπει να σταθμεύουν άλλοι οδηγοί ακριβώς δίπλα στις πόρτες των οχημάτων ΑΜΕΑ, αφού αν δεν έχει πρόσβαση το αμαξίδιο, τότε επί της ουσίας καταργείται η θέση”.
Προς τιμήν του ίδιου, καθώς όπως εξηγεί, δεδομένου ότι καταλαμβάνει μοιραία μία θέση στάθμευσης πλησίον της επιχείρησής του στο ύψος της οδού Χίου καθημερινά, σημειώνει πως, ακριβώς γι αυτόν το λόγο, θα πρέπει σε κοντινή απόσταση να οριστεί μία ακόμη θέση στάθμευσης. “Εγώ μπορεί να σταθμεύω κάθε πρωί, όμως, είναι αναγκαία μία ακόμη θέση για να σταθμεύουν οι άλλοι συμπολίτες μας που έχουν ίδιες ή παρόμοιες ανάγκες, ώστε να μην ψάχνουν, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν”. Όπως συμπλήρωσε μάλιστα, “τα αναφέρω αυτά, καθώς όταν είσαι σε αμαξίδιο βλέπεις καλύτερα τα προβλήματα”.
Τουλάχιστον δύο ράμπες σε χώρο αναμονής επιβατών και στάσης λεωφορείων
Έντονος είναι και ο προβληματισμός του όσον αφορά στις ράμπες ΑΜΕΑ. Ο περιορισμένος αριθμός τους σε συγκεκριμένο τμήμα του παραλιακού μετώπου, καθώς και η απουσία μπροστά από το σημείο της αναμονής των επιβατών δυσχεραίνουν την εξυπηρέτηση των συμπολιτών μας, με τον ίδιο να διαπιστώνει σε πρώτη φάση πως, “Επιπλέον, προβληματικός διαφαίνεται και ο σχεδιασμός των χτιστών ραμπών κατά μήκος της παραλιακής οδού, από την οδό Κέας έως το κατάστημα “Γρηγόρης Μικρογεύματα”. Είναι απορίας άξιον να μην έχει προβλεφθεί μια ράμπα στο πεζοδρόμιο ακριβώς μπροστά στο χώρο αναμονής επιβατών, ώστε τα ΑΜΕΑ και οι εμποδιζόμενοι ταξιδιώτες να μην υποχρεώνονται να χρησιμοποιούν ράμπες που απέχουν αρκετά μέτρα από την είσοδο στο λιμάνι, θέτοντας τον εαυτό τους και τους συνοδούς τους σε κίνδυνο” αναφέρει χαρακτηριστικά και στην επιστολή του, λέγοντας παράλληλα ότι, “Μία επιπλέον χτιστή ράμπα θα πρέπει επίσης θα προβλεφθεί και στη στάση του λεωφορείου μπροστά στο κατάστημα της Eurobank, καθώς είναι προφανές και αυτονόητο ότι απαιτείται και εκεί για τη διευκόλυνση της πρόσβασης των εμποδιζόμενων ατόμων που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία”.
“Γενικά δείχνουμε υπομονή όπως ο κάθε πολίτης”
Κατόπιν των ανωτέρω, ο ίδιος συνοψίζοντας, υποστηρίζει πως, “Είναι πολύ σημαντική η υλοποίηση αυτών των αιτημάτων καθώς υπάρχουν πολλά άτομα που μετακινούνται με αναπηρικό αμαξίδιο στη Σύρο” (βλ. 70 κάρτες στάθμευσης) και όπως συμπληρώνει, “Όντας ένας από τους κατοίκους της Σύρου που χρησιμοποιώ καθημερινά τις υποδομές προσβασιμότητας στην Ερμούπολη αιτούμαι την ικανοποίηση και των δύο αιτημάτων που επεσήμανα παραπάνω”.
Αν και η δυσκολία διέλευσης για τους πεζούς καθ΄ όλη τη διάρκεια του κύριου όγκου της ανάπλασης από τα “ελεύθερα” σημεία υπήρξε δύσκολη, για τα άτομα που μετακινούνται με αναπηρικό αμαξίδιο, όπως ο ίδιος περιέγραψε, υπήρξε σχεδόν απόλυτα απαγορευτική. “Αυξημένη δυσκολία υπήρξε και κυρίως από το κομμάτι που ξεκινά η οδός Κέας έως την επιχείρηση “Γρηγόρης Μικρογεύματα”, καθ΄ όλη τη διάρκεια των εργασιών. Υπήρχε μόνον μία ράμπα για να ανέβεις” καθώς όπως πρόσθεσε, αφαιρέθηκαν οι μεταλλικές ράμπες για την πορεία των εργασιών. Ενδεικτικό παράδειγμα των δυσκολιών που ο ίδιος συνάντησε ήταν πως, “ακόμη και για την έκδοση και αγορά εισιτηρίων, χρειάστηκε να με εξυπηρετήσουν από το δρόμο”.
“Ίσως προσωρινά σε διάφορα σημεία να ήταν απαραίτητη η τοποθέτηση των μεταλλικών ραμπών” υποστήριξε, γνωστοποιώντας πως, το σύνολο των ανθρώπων με κινητικά προβλήματα και όχι μόνο, “γενικά δείχνουμε υπομονή μέχρι και την ολοκλήρωση των εργασιών, όπως και ο κάθε συμπολίτης μας γενικότερα”.

“Δικαίωμα του καθενός να μπορεί να βγαίνει από το σπίτι του”
Στον επίλογο της συζήτησης με τον κ. Ρούσσο, ο ίδιος, κατέστησε σαφές, πως, στην πόλη μας μέχρι σήμερα μπορεί να μην συναντούσαμε ανθρώπους με αναπηρικά αμαξίδια, καθώς, υπήρχε σημαντική έλλειψη υποδομών, γεγονός που καθιστούσε την πρόσβασή τους στο κέντρο αδύνατη. “Πιστεύω όταν τελειώσει το έργο και η πόλη γίνει εντελώς προσβάσιμη αλλά και υπάρχουν θέσεις στάθμευσης, ότι δεν θα σκέφτεται ο κάθε ένας από εμάς που βρίσκεται σε αμαξίδιο πώς θα επισκεφθεί και θα μετακινηθεί στην πόλη”. Εξέφρασε δε την πεποίθηση ότι, “Θα δείτε πως θα κυκλοφορούν περισσότερα άτομα με αναπηρία στην Ερμούπολη”, επισημαίνοντας μάλιστα πως, “Δεν είναι τυχαίο το ότι, σε άλλες πόλεις βλέπεις περισσότερα αναπηρικά αμαξίδια στο δρόμο. Και δεν είναι τυχαίο, καθώς όπου υπάρχουν υποδομές, υπάρχει και προσβασιμότητα. Ο άνθρωπος με κινητικά προβλήματα πρέπει να έχει την ευκαιρία να βγαίνει από το σπίτι του, όπως ο υπόλοιπος κόσμος”.
Καθησυχαστικός ο Δ. Κοσμάς με φόντο βελτιωτικές παρεμβάσεις
Δεδομένου ότι έχουν λάβει γνώση οι αρμόδιοι της εν λόγω επιστολής εκ μέρους του κ. Ρούσσου, αλλά και καθώς βρίσκονται καθημερινά στο έργο της ανάπλασης καθ΄ όλο το χρονικό διάστημα των απαιτούμενων εργασιών, κλήθηκαν να τοποθετηθούν σχετικά. “Έχουμε διαπιστώσει κι εμείς κάποια ζητήματα, τα οποία θα απαιτήσουν βελτιωτικές κινήσεις. Οπότε θα λυθούν όλα τα προβλήματα” δήλωσε αρχικά ο Δημήτρης Κοσμάς, αφού την ευθύνη των παρεμβάσεων στο παραλιακό τμήμα φέρει το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, γνωστοποιώντας στη συνέχεια πως, “Έχει ήδη προβλεφθεί για τον επιβατικό σταθμό, η κατασκευή μίας ράμπας καθώς είναι απόλυτα λογικό το αίτημα. Ήδη έχουμε κάνει μία προσπάθεια για να δημιουργηθεί και αναμένουμε την εξέλιξη”.
Συμπληρώνοντας μάλιστα πως, στο ακραίο σενάριο που δεν προχωρήσουν οι διορθωτικές κινήσεις εντός του έργου της ανάπλασης, κατέστησε ξεκάθαρο, πως, εκ των υστέρων θα προβεί το Λιμενικό Ταμείο σε “επουλωτικές” ενέργειες. “Επαναλαμβάνω ότι έχει προβλεφθεί, αλλά ακόμη και κάτι να πάει στραβά, είναι στα σχέδια του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου να κάνει κάποιες βελτιώσεις. Οπότε δεν τίθεται θέμα ανησυχίας”.
Όσον αφορά δε, στις θέσεις στάθμευσης ΑΜΕΑ, σε πιο γενικό επίπεδο, ο κ. Κοσμάς, ανέφερε πως, “Επειδή δεν χρειάζονται καμία ιδιαίτερη αδειοδότηση από κανένα υπουργείο, αλλά βλέπουμε και αξιολογούμε εμείς τις ανάγκες μας, θα δούμε τί μπορούμε να κάνουμε ώστε, πρώτα να εξυπηρετείται ο κάθε συμπολίτης μας που κάνει χρήση αναπηρικού αμαξιδίου και άρα, να πραγματοποιείται απρόσκοπτα η μετακίνηση αυτών των ανθρώπων”.
Ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του, ανέφερε πως, “θέλω να πιστεύω χωρίς να περιαυτολογώ ότι, έχουμε μία αρκετά μεγάλη ευαισθησία απέναντι στις συγκεκριμένες κατηγορίες συμπολιτών μας και πρόθεσή μας είναι να βελτιώσουμε τις δυνατότητες πρόσβασής τους στην πόλη. Είναι το αυτονόητο που έχουμε να κάνουμε. Απλά χρειάζεται λίγη υπομονή καθώς ακόμη το έργο είναι σε εξέλιξη”.
Εξετάζεται η δημιουργία ραμπών και στη Στ. Πρωίου
Συμπληρωματικά στα λεγόμενα του ίδιου και ο κ. Γουσγουνέλης σημείωσε ότι, “Ολοκληρώνοντας το έργο της ανάπλασης, οποιαδήποτε ανάγκη προκύψει, θα προσπαθήσουμε να την καλύψουμε. Δεν θέλουμε να δυσκολεύεται ο κόσμος, αντίθετα, στόχος μας είναι να τα κάνουμε όλα πιο εύκολα”. Σε αυτό το πλαίσιο, γνωστοποίησε δε, πως, οι Τεχνικές Υπηρεσίες απασχολούνται και με τον τρόπο που θα μπορούσαν να υπάρξουν ειδικές ράμπες πρόσβασης για ΑΜΕΑ και στην οδό Σταματίου Πρωίου. “Εξετάζουμε και στη Σταματίου Πρωίου τί μπορεί να γίνει για κάποιες ράμπες που λείπουν. Ό,τι παρατηρούμε, προσπαθούμε να το αντιμετωπίζουμε. Απλά πάρα πολλές φορές η γραφειοκρατία και ο τρόπος εκτέλεσης ενός έργου απαιτεί χρόνο” εξήγησε ο ίδιος, κάνοντας τέλος, έκκληση προς τους υπόλοιπους οδηγούς, ώστε να μην καταλαμβάνουν αυθαίρετα θέσεις στάθμευσης ΑΜΕΑ. “Πρέπει οι συμπολίτες μας να κατανοήσουν ότι δεν πρέπει να καταλαμβάνουν τον χώρο και τις θέσεις των ΑΜΕΑ. Δεν σημαίνει μόνο ότι μπορεί να μας λείπουν θέσεις στάθμευσης, αλλά πολλές φορές μας λείπει η παιδεία” σχολίασε ο κ. Γουσγουνέλης, ολοκληρώνοντας το θέμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου